Mik a levegőmotor lefagyásának jelei?
Az otthoni hűtőszekrények alapelveit követve a levegőmotor fagyosodása vagy befagyása akkor fordul elő, amikor a levegőt sűrítik, majd gyorsan nyomáscsökkentik. A levegőmotor fagyása finoman jelentkezhet. Azonban, ha képesek vagyunk hatékonyan felismerni a jeleket, elkerülhetjük a költséges leállásokat, miközben növeljük a termelést. Egy pneumatikus berendezést használó felhasználónak valószínűleg fagyási problémája lesz, ha egyértelmű körülmények állnak fenn, mint például:
- A szivattyú szeszélyes nyomásingadozásokat tapasztal
- A motor vagy a zajcsillapító erősen befagyott
- A használt sűrített levegő nedvességtartalma magas, mert kevés vagy semmilyen szárítóberendezés nincs telepítve
- A levegőmotor leáll, majd hirtelen újraindul (miután a jég elolvadt)
- A berendezés működése hosszabb időt vesz igénybe
- Észrevehető, hogy levegőellátási vagy folyadékszabályozási beállításokat kell végezni a folyamatos ciklussebesség fenntartása érdekében
A belső levegőmotor szelep fagyása lehetséges ok a lassú motor működésére és a nyomásvesztésre. Mindazonáltal, a külső jégréteg gyakori és ártalmatlan a levegőmotorok számára, és nem utal problémára.
AZ OKOK AZONOSÍTÁSA
Amikor a levegőt egy szóróberendezésben sűrítik, vagy amikor a levegőmotor 100 psi (6,9 bar) nyomáson kifújódik és a légkörben 14,7 psi (1,0 bar) nyomásra engedik, a berendezés gyorsan befagy a molekulák gyors tágulása miatt.
Különböző környezeti tényezők befolyásolják a levegőmotor fagyását, beleértve a sűrített levegő hőmérsékletét, a sűrített levegő harmatpontját, a sűrített levegő nyomását, a környezeti levegő áramlását, a környezeti levegő hőmérsékletét és a környezeti harmatpontot. Azonban ezek a tényezők előrejelezhetetlenek és ideiglenesek lehetnek, ami különösen fontos a relatív páratartalom évszakonkénti változásainak tekintetében.
Továbbá, több nem környezeti tényező is hozzájárul a levegőmotor fagyásához, mint például a motor levegőszelep anyaga, a motor levegőszelep geometriája, a motor nyomásigénye, a ciklus futási idejének hossza másodpercben, a motor ciklussebessége és a kipufogónyílás korlátozásai.
MEGFELELŐ BERENDEZÉS KIVÁLASZTÁSA
A pneumatikus motor előnye, hogy egyszerű, robusztus kialakítású. Ha a levegőmotor fagyását tapasztaljuk, több megoldás is rendelkezésre áll. Ezek a megoldások a működési paraméterek megváltoztatását, a kipufogó konfiguráció megváltoztatását, levegővonal fűtő berendezés telepítését és a berendezés cseréjét foglalják magukban.
- A működési paraméterek megváltoztatása azt jelenti, hogy a felhasználó csökkenti a szivattyú levegőellátási nyomását. Ez a módszer megváltoztatja a folyadék kimeneti sebességét és csökkenti a szivattyú vonali korlátozásokat.
- Amikor a kipufogó konfigurációt megváltoztatják, a vállalkozó felszerelhet egy zajcsillapítót a levegőmotorra a kipufogás korlátozására. Azonban ez csökkentheti a szivattyú teljesítményét. A vállalkozó csatlakoztathat egy csövet a levegő kipufogónyíláshoz és egy távoli helyre irányíthatja a kipufogott levegőt.
- A levegővonal fűtő berendezés telepítése kiemelkedő megoldás a levegőmotor fagyásának megszüntetésére. A levegővonal fűtő berendezés a szivattyúhoz vezetett levegőt 130°F-ra melegíti. Ez emeli a kipufogott levegő hőmérsékletét 32°F fölé, megszüntetve a fagyást. Csak robbanásveszélytől mentes területeken telepítsen ilyen fűtőket, vagy használjon jóváhagyott robbanásbiztos fűtőt.
- Ha a levegőmotor fagyása nem környezeti tényezők, mint például magas nyomásigény, magas ciklussebesség és hosszú üzemidő miatt következett be, a vállalkozó megfontolhatja egy nagyobb méretű kompresszor telepítését.
Ha egyik megoldás sem oldja meg a levegőmotor fagyásának problémáját, befektetni egy új motorba, amely megakadályozza a fagyást, lehet a legjobb opció.
MEGELŐZÉSI TECHNIKÁK
Bár a korábban említett gyakorlatok hatékonynak bizonyultak a jégképződés megszüntetésében és a berendezés optimális működési állapotba való visszaállításában, vannak módszerek, amelyek nagymértékben minimalizálhatják a levegőmotor fagyását.
Mielőtt pneumatikus berendezéseket használnának, fontos biztosítani, hogy a levegőellátás és a környezeti levegő teljesen száraz legyen a fagyás elkerülése érdekében. Ezért a hűtőrendszeres levegőszárítók, membrán levegőszárítók és szilika gél levegőszárítók a leghatékonyabbak ebben a stratégiában.
Egy utóhűtőt is használhatnak a száraz levegőellátás biztosítására. Az utóhűtő alkalmi használatra kielégítő lehet, míg egy folyamatosan működő szivattyúnál hűtésre, membránra vagy szilika gél levegőszárítóra lehet szükség.
A múltban hőszalagot is tekertek a motorok köré a levegőmotor fagyásának megakadályozása érdekében. Azonban, mivel az időközben a technológia fejlődött és folyamatosan változik, ez a módszer már nem olyan hatékony, mint korábban a jégképződés megakadályozásában.
A kompresszornak tisztának, száraznak, megfelelő nyomáson és mennyiségben kell sűrített levegőt szállítania a levegőhajtású szivattyúkhoz, hogy elegendő működési szintet érjen el. Ennek a teljesítménykövetelménynek való megfelelés érdekében karbantartásra lehet szükség. Összességében a kompresszorrendszer levegőjének megfelelő kezelése kritikus a szennyezett levegőből és a levegőmotor fagyásából eredő kopás csökkentése érdekében.
Javaslatok a gyártótól
A levegőmotor fagyásának csökkentése érdekében a Graco azt javasolja, hogy a levegőmotorokhoz vezetett levegő harmatpontja 55°F (11°C) és a levegő hőmérséklete 70°F (21°C) legyen a levegőmotor fagyásának minimalizálása érdekében. Ha valaki egy régebbi generációs Graco NXT™ levegőmotort használ, van egy „lefagyásmentesítő” funkció, amely egy szivárgó levegőszeleppel van felszerelve, amely levegőt küld a motoron keresztül és csökkenti a fagyást.
Azonban a Graco kifejlesztett egy új King motort javasol, amely akár 70%-kal csökkenti a fagyás lehetőségét az előző Graco motorokhoz képest. A sprayer termikusan izolált poppetjei szigeteltek a motor öntvényeitől, amelyek gyakran esnek a fagyáspont alá. Továbbá, az újonnan tervezett poppetek és a külső pilóta vezetékek gyakorlatilag megszüntetik a pilóta szelep fagyását, ami azonnali leállást eredményezhet. Az alkatrészek könnyen hozzáférhetők a szervizeléshez vagy szükség esetén a cseréhez.
További információkért a Graco King motorról keresse fel munkatársainkat. Ha úgy gondolja, hogy levegőmotor fagyási problémája van, és a legjobb megoldást keresi konkrét alkalmazására, vegye fel a kapcsolatot munkatársainkkal.
- Graco Contractor KingA Contractor King sorozat tökéletes a nagy mennyiségű és nagy nyomású vízszigeteléshez, tűzállóvá tételéhez és védőbevonatok felviteléhez Ez az időtálló szórástechnológia minden vállalkozó számára kiváló kényelmet és értéket nyújtanak. A…
- Graco King Electric Airless SprayerGracoKing Electric airless sprayer berendezések. Az Elektromos King a Graco legújabb fejlesztése nehézkorrózióvédő festékek (Zinc – Epoxi – Urethane) szórására. Robbanás biztos kivitelű, speciális egyfázisú elektromos motorral van felszerelve, ami…
Kérdése van? Keressen Minket!
- Szittya Gábor (Graco finishing berendezések)Berendezésekkel kapcsolatos kérdésekkel forduljon Szittya Gábor kollégánkhoz. E-mail: szittya@recycolor.hu Telefon: +36 30 355 6455
- Tég Gábor (Graco építőipari üzletágvezető)Berendezésekkel kapcsolatos kérdésekkel forduljon Tég Gábor kollégánkhoz. E-mail: teg@recycolor.hu Telefon: +36 30 547 4668